Kun je makkelijk hoger in Google komen? Zeker weten!
Moet ik dan geld gaan betalen? Nee hoor..
Op deze pagina ga ik je laten zien hoe je gratis hoger in Google kan komen met je website.
Denk niet dat het heel moeilijk is of dat je allerlei technische kennis en ervaring nodig hebt.
Laten we gewoon beginnen bij het begin.
Hoe kom ik hoger in Google
Om gratis hoger in Google te komen maken we gebruik van SEO, dit zijn de gratis zoekresultaten in Google.
Een heleboel mensen weten wel het een en ander af van SEO, maar schrijven alleen gericht voor Google en niet voor de bezoeker. Dit gaat natuurlijk niet werken.
Het is belangrijk om voor je bezoeker te schrijven, degene die het leest is immers een levend persoon 😉
Begin met optimaliseren
Een bezoeker komt op je website omdat hij een probleem heeft en daar een oplossing voor zoekt. Jij bent er om een oplossing te bieden!
Je moet natuurlijk wel de juiste zoekwoorden gebruiken, anders komen de bezoekers niet op je website.
Zoek daarom uit welke woorden bezoekers gebruiken naar het zoeken van hun probleem.
Je kunt hierbij gebruik maken van Google suggest. Wanneer je een zin in Google typt, geeft Google automatisch een zoek suggestie. Ook onderaan de pagina vind je gerelateerde zoekwoorden.
Voor deze pagina zou het zijn: Hoger in Google komen.
De bezoeker die dit in Google zoekt wil duidelijk hoger in Google komen met zijn of haar website. En het liefst in makkelijk uitgelegde stappen.
Maak een lijstje met zoekwoorden
En zoek dan een combinatie van zeer specifieke woorden, hoe specifieker hoe beter.
Hoezo niet een woord? Wanneer jij in Zwolle een schildersbedrijf hebt en je staat op nummer een in Google met het woordje “schildersbedrijf” hoe groot denk je dan dat de kans is als iemand uit Amsterdam je vind, hij een afspraak met je maakt?
In dit geval heb je meer aan: schilder Zwolle of schildersbedrijf Zwolle.
Zorg er ook voor dat je op andere zoekwoorden gevonden word, zoals houtrot reparatie, buitenschilder, hout reparatie, binnenschilder, kitter, particulier, zakelijk. Wees creatief, kijk waar mensen op zoeken en gebruik in dit geval de regio.
Een grote zakelijke klant kan je maandelijkse lasten betalen, de rest wat dan binnenloopt is extra winst.
Hoe specifieker je bent, hoe groter de kans dat je heel goed gaat scoren in Google.
Content is King
Helpt jouw website mensen met problemen? Zijn je teksten uniek? Leest het lekker weg? Voegt het waarde toe? Maak je onderscheid t.o.v andere websites?
Tik je zoekwoord in bij Google en kijk eens bij andere (concurrerende) sites. Op die manier kun je zien wat er aan jouw website nog verbeterd kan worden.
Het belangrijkste is waarde geven aan de bezoeker, werk naar een oplossing voor zijn probleem.
Hoe kan de bezoeker zien dat jij kan helpen?
Jij bent de beste in je vakgebied, maar kan de bezoeker dit ook zien?
Om hoog in Google te komen moet je zoekwoord relevant zijn aan je pagina, dit is een van de belangrijkste voorwaarden.
Een goed artikel begint met..
De juiste titel
De titel trekt de aandacht! Wanneer je een WordPress website hebt, moet je absoluut de Yoast SEO plugin installeren. Hiermee kun je de perfecte titel in de Google zoekresultaten creëren.
Ook kun je een aparte titel voor je website maken, dit kan soms alles bepalend zijn.
SEO titel
Maak een SEO titel waar de zoekwoorden in voor komen. Een slechte titel zou zijn: “Home-schilder-Martin”. Beter zou zijn: “Allround vakschilder voor uw woning”
Een goede inleiding
Bezoekers scrollen door de tekst. De tekst die over het algemeen altijd gelezen word is de inleiding. Zorg er dus voor dat je de aandacht trekt in de inleiding.
Maak een goed verhaal, bezoekers voelen zich dan aangetrokken.
Dit kun je doen door het probleem te beschrijven en te zorgen dat op die manier een bezoeker zich kan identificeren met jouw tekst. Dit doe je ook in de rest van het artikel. Wanneer een bezoeker zich verbonden voelt met jouw website, zal hij ook naar je luisteren en kijken of jij hem kan helpen bij zijn probleem.
Gebruik duidelijke koppen
Een goede koptekst trekt altijd de aandacht! Zijn de koppen niet goed, dan zal de bezoeker heel snel doorscrollen en via het kruisje rechtsboven heel snel je website verlaten.
Een goede kop kun je maken door een vraag te stellen. Mensen die een vraag krijgen, willen hem meestal ook afmaken. “wil jij ook….”
Wat ook goed werkt is het volgende, “Meer (tijd), minder (doen)…”
Zorg dat je alles te bieden hebt
Zorg dat je alles binnen je niche kunt aanbieden. Als mensen ergens anders heen moeten voor een bepaald product of dienst, loop je ook het risico dat ze daar blijven en niet meer terug komen. Bol.com is hier heel sterk in, zij kunnen heel veel aanbieden.
Maak speelse teksten
Door witruimte te gebruiken maak je de tekst aantrekkelijk en makkelijker te bereiken. Vergeet wat je vroeger op school geleerd hebt.
Wanneer je zelf hele lappen tekst ziet denk je ook: Pffffff moet ik dit allemaal lezen?
Gebruik afbeeldingen en video’s
Je pagina word aantrekkelijker wanneer je afbeeldingen en/of video’s gebruikt. Dit breekt de tekst en zo kun je emoties overbrengen.
Op deze manier is het makkelijker een boodschap over te brengen.
Maak ook zelf video’s en plaats deze bijvoorbeeld op Youtube. Vergeet dan niet om de link ook in je artikel en beschrijving te verwerken.
Wanneer je Youtube inzet kun je simpelweg veel meer bezoekers naar je website loodsen. Zoals bekend is Youtube ook van Google. Zo krijg je niet alleen bezoekers rechtstreeks vanuit Google, maar ook wanneer er mensen zijn die op Youtube surfen komen op die manier op je website terecht.
Bijkomend voordeel is dat wanneer je zelf video’s maakt, dit unieke content is (win, win situatie want Google waardeert dit). Wanneer je jezelf (hoofd en/of stem) opneemt geeft dit extra vertrouwen wanneer een bezoeker je website bezoekt!
Maak interne links
Google houd van interne links, deze maken je website krachtiger. Het moeten natuurlijk wel links zijn naar interessante gerelateerde artikelen.
Hoe “breder” je website word, des te groter de kans dat Google je pagina hoog gaat indexeren oftewel hoger in Google komen.
Always be closing
Maak een goede afsluiter! Mensen houden niet van een open einde, ze willen verder.
Wil je dat ze iets bestellen?, delen?, inschrijven?, of iets anders? Bied het aan. Je bezoeker verwacht dit ook! Wanneer je niks doet gaat je bezoeker weer naar het bekende kruisje rechtsboven.
Blaas (nieuw) leven in je website
Wanneer je al een keer een artikel geschreven hebt, kun je deze gewoon bijwerken om hem weer krachtig te maken.
Op die manier heeft hij weer waarde voor je bezoeker. Deze pagina kun je uiteraard ook delen via social media.
Je pagina krijgt zo weer een stroom aan (nieuwe) bezoeker.
Des te beter je artikelen, des te sterker je website en hoe hoger je website in Google komt. The circle of life 😉
Regelmatig bloggen is trouwens ook goed voor je ranking.
Verwijder social share butons!
Niks is dodelijker dan social share buttons. Wat denk je dat er gebeurt wanneer iemand via de like button op Facebook terechtkom? Deze persoon komt nooit meer terug, binnen 20 seconden is deze totaal afgeleid.
Ga bij jezelf eens te rade, hoe vaak ga je zelf terug naar een bepaalde website? Afleiding is dodelijk!
Serieus hoger in Google komen?
De bovenste stappen zullen je helpen om je website SEO te optimaliseren. Echter, SEO is meer dan alleen je pagina’s verbeteren.
Je moet ook weten hoe en waarover je moet schrijven, hoe je producten en/of diensten promoot, hoe je moet netwerken en een gebruiksvriendelijke website bouwt.
Dus heb je een website maar rankt hij nog niet zo goed, of vallen de conversies tegen? En wil je dit graag anders zien?
Dan is dit het moment om actie te ondernemen. Met deze cursus leer je alles over SEO, producten en/of diensten promoten, en teksten schrijven.
Onderneem actie en klik hier om te beginnen! >>